Rungis: cea mai mare piata en gros de produse proaspete din lume
Situata la 7 km de Paris, Marché de Rungis este cea mai mare piata en gros cu produse proaspete din lume: un colos ce se intinde pe 234 de hectare (fara a pune la socoteala anexele) si functioneaza pe timp de noapte, fiind un loc destinat profesionistilor din domeniul culinar care vin aici cat mai devreme pentru a se aproviziona. Din acest adevarat reper gastronomic francez, astazi, la Bistro Margot, un material cu totul special.
Am ajuns la Marché de Rungis tot intr-o noapte, ca parte a activitatilor din programul Hautes Etudes du Gout. La 2.30 am, ora la care in mod normal abia as fi mers la culcare, m-am echipat, conform instructiunilor, cu haine groase si m-am indreptat, alaturi de colegii mei, catre Rungis, pentru o vizita de studiu ghidata de Guy Chemla, profesor la Sorbona, care ne-a povestit istoria locului si ne-a aratat cum sa alegem cele mai bune produse.
Desi te copleseste inca de la prima vedere – piata Rungis are 234 hectare, iar cu anexe cu tot ajunge la 500 – nu realizezi de fapt dimensiunea universului care se gaseste acolo decat pe masura ce incepi sa il explorezi. Imagineaza-ti un spatiu imens, in care trebuie sa te deplasezi cu autocarul intre raionul de peste si cel de carne, branzeturi, legume-fructe si flori, dar in care toate au o ordine a lor, naturala, exact ca intr-un ecosistem. Cu produse atent selectionate de la cei mai buni producatori, Rungis nu ofera doar cea mai mare varietate de produse din care sa alegi, ci si o garantie a calitatii lor: produse “de terroir”, locale sau internationale, toate exceptionale insa, pe masura exigentei Chefilor care se aprovizioneaza de aici.
Si acestia nu sunt deloc putini. De la restaurantele de haute cuisine si pana la bistro-urile familiare, drumurile tuturor se intersecteaza la Marché de Rungis. Si asta nu doar in Paris – nu degeaba este cea mai mare piata de wholesale din lume. De-a lungul timpului, dupa cum am aflat, au ajuns chiar sa se formeze circuite producator – piata – cumparatori, astfel incat, de pilda, un homar din Bretagne poate ajunge de la pescar/ crescator la Rungis, pentru ca apoi sa revina in Bretagne prin intermediul unui comerciant sau restaurator care l-a cumparat de la Rungis.
Insa Marché de Rungis nu a aratat dintotdeauna asa. Si nici nu a fost dintotdeauna in Rungis. La origine, piata era situata in interiorul Parisului, in zona cunoscuta astazi drept Les Halles – in trecut, numita “le ventre de Paris” (“burta Parisului”), expresie care a dat si titlul unui celebru roman de E. Zola – caci pana in secolul al XIII-lea, stabilimentul devine rapid cea mai mare piata a Parisului, care se hraneste de aici. Dar, in timp, piata devine din ce in ce mai neincapatoare si mai inconfortabila pentru circulatia urbana, asa ca in 1959, autoritatile decid sa fie transferata la marginea Parisului, la Rungis. In 1969, acest lucru se si intampla, iar in urma transferului, fostele hale sunt daramate, lasand in urma un peisaj gol, pe care oamenii l-au poreclit rapid “le trou de Paris” (“gaura Parisului”), dar care a devenit, mai apoi, cea mai mare statie de metrou si RER din capitala Frantei. Numele cartierului actual insa vine exact de la fostele hale ale pietei, Les Halles.
In Rungis, piata a cunoscut o alta perioada de expansiune, fiind astazi cea mai mare piata en gros de produse alimentare proaspete din lume, cu cinci pavilioane principale: peste si fructe de mare, carne, fructe si legume, lactate si branzeturi, flori si plante decorative, plus un pavilion special dedicat produselor bio. Chiar daca programul generic al pietei se desfasoara intre 2 noaptea si pana pe la 11 dimineata cel tarziu, activitatea in raioane fluctueaza – si nu dureaza mult pana ce marfa se epuizeaza. Noi am ajuns la Rungis la ora 3 si deja vanzatorii de peste si fructe de mare aproape ca-si terminasera treaba. Era momentul cand incepea activitatea mai intensa la raionul de carne. Urmau legumele/ fructele si lactatele, in jurul orei 5. Tocmai pentru ca este vorba despre produse proaspete, cumparatorii vor aiba posibilitatea de a face cele mai bune alegeri si de a negocia cel mai bun pret – caci fiind vanzare en gros, pretul se negociaza in functie de volum. In timp, Chefii sau responsabilii cu aprovizionarea au ajuns sa lege relatii de incredere cu vanzatorii din Rungis, astfel incat uneori nici nu mai e nevoie de prezenta lor acolo: transmit comanda telefonic, iar marfa ceruta este incarcata in masini si trimisa direct la restaurant.
Evident, eu nu am putut cumpara nimic de acolo, dar pentru cateva momente m-am imaginat Cheful unui restaurant parizian, venind la Rungis sa negociez si sa-mi aleg marfa. Am sfarsit insa prin a lua, impreuna cu colegii mei, un mic-dejun convivial la bistro-ul pietei Rungis si apoi ne-am prabusit in pat la 10 dimineata, ca dupa Revelion.
In cifre, Rungis inseamna: 1.718.552 milioane de tone de produse care sosesc anual, 97.441 tone de peste si fructe de mare anual, 1.199.008 tone de fructe si legume, 269.514 tone de produse de carne, 152.589 tone de produse lactate si 1.258.230 cumparatori in 2016.
In cuvinte, Rungis e o experienta memorabila pentru orice food aficionado.
GALERIE FOTO: