A treia joi din luna noiembrie a fiecarui an este, pentru orice iubitor al vinului, un motiv de sarbatoare. Si asta pentru ca, in orice colt de lume te-ai afla, stii ca pentru tine ziua aceasta reprezinta deschiderea primelor sticle de “Beaujolais Nouveau” – o reminiscenta a serbarilor dionisiace de altadata.

Istoria spune ca un decret din 15 noiembrie 1967 face cunoscuta lista vinurilor cu denumire de origine controlata care pot fi scoase pe piata in fiecare an, incepand cu cea de-a treia joi din noiembrie, dupa eliberarea unei autorizatii speciale si obtinerea unui aviz de la o comisie de degustare. Si apoi, degustarea incepe si pentru noi, ceilalti muritori care avem in sfarsit acces la vinurile din noua recolta.

Vinurile care se subsumeaza conceptului de “vin nouveau” sunt vinuri tinere, care se consuma in decursul unui an de la recolta, cu alte cuvinte, sunt vinuri produse in perioada dintre doua recolte care au fost supuse procesului de vinificare pentru a capata caracteristicile vinului. Dintre acestea, Beaujolais Nouveau se produce in cantitate de 1.3 milioane de hectolitri, cantitate obtinuta de pe o suprafata de 2100 hectare de vita-de-vie. Procesul de vinificare este unul traditional: strugurii intregi, dezciorchinati, nezdorbiti sunt supusi unui proces de vinificare in rosu combinata cu o macerare semicarbonica. Aceasta metoda ancestrala conserva prospetimea aromelor primare care le dau acestor vinuri savoarea specifica: arome de banane, bomboane englezesti, flori fine, fructe exotice sau fructe de padure.

Astfel, toate aceste calitati l-au facut pe Monsieur Beaujolais Nouveau sa devina foarte popular printre francezi si nu numai – atat de popular incat a primit chiar si o zi de sarbatoare in cinstea sa: cea de-a treia joi din luna noiembrie. In aceasta zi, toate bistro-urile si legendarele “bars-a-vin” forfotesc de oameni simpli si joviali care gusta din vinul rosu intr-o atmosfera care aminteste de aerul lui vieux Lyon. Altadata servit in micile “bouchons” lioneze – o forma locala a bistro-urilor traditionale, astazi, produs al oenologiei si al marketingului, Beaujolais Nouveau este diferit de vinul a carui savoare a fost descoperit de ziaristii francezi retrasi in Lyon in fata ocupatiei germane din timpul celui de-al doilea razboi mondial.

Brandingul nu se opreste insa aici in conturarea imaginii acestui vin: pe masura ce a capatat un renume din ce in ce mai insemnat pe piata mondiala a vinului, Beaujolais Nouveau a fost ei el supus legilor marketingului, iar din noiembrie 1993, beneficiaza de si mai multa personalitate, fiind imbuteliat in asa numitul “pot beaujolais”, un recipient de sticla alungita, usor conica, avand gatul ingust si o capacitate de 750 ml.

Vioi, plin de prospetime, lejer, floral, Beaujolais Nouveau este un vin destinat mai mult intalnilor intre prieteni, in cadru neoficial, deloc pretentios. Succesul sau a fost invidiat, urmat si imitat de alte vinuri care insa nu au reusit sa obtina aceleasi performante. Lansarea  noului Beaujolais ramane, prin urmare, unul dintre cele mai populare si mult asteptate evenimente pentru orice iubitor de vinuri.

(Bibliografie: Istoria vinului, de Jean-Francois Gautier, Institutul European, Iasi, 2010)